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Una nación de grafica, Obras maestras del siglo XX Mexicano


A Printmaking Nation

Selected works from the collection of John Harvey Williams

After the Revolutionary war that began in 1910, and lasted more than a decade to finally cease, Mexico underwent a time of social and political readjustment. During the turn of the 20th century, artists in Mexico had been focusing on a romanticized Mexico. Influenced by French trends in art, design and architecture, artists delved into the wonders of exotic landscapes, fantasized mestizo women dressed in idealized native costumes among old and new world delicacies and still-lifes. There was an air of conformity in the art world of the upper class. The rest of society, struggled in hypocrisy.

 

Street pamphlets were the only source of news for the struggling class. The illustrators of these knew their analphabetic community would relish the truth through their satire and critique. One such artist that coined a popular character called “Chepito Mariguano” in poignant settings was José Guadalupe Posada.  He became the founder of social art in Mexico.

 The Taller Gráfica Popular (The Popular Printmaking Workshop) was created in 1937 in Mexico City after the League of Revolutionary Writers and Artists (LEAR) by social printmaking artists and writers Leopoldo Mendez, Pablo O’Higgins (an American expatriate), Luis Arenal, Alfredo Zalce, and José Chavez Morado, and David Alfaro Siqueiros. They became the fathers of postrevolutionary social 20th century art in Mexico.

This exhibition is a mere example of Mexican 20th century printmaking, enriched by later significant master printmakers such as Enrique Climent, Vicente Rojo and Francisco Toledo. Hope you enjoy the fine examples we have presented for you.

 

Teresa Díaz Diez

Curator of Red Dot Art Gallery

 

 

Una nación de gráfica

Obras selectas de la colección de John Harvey Williams

 Luego de la Guerra Revolucionaria iniciada en 1910, y que duró más de una década para finalmente cesar, México perduró una época de reajuste social y político. A principios del siglo XX, los artistas en México se habían centrado en un México idealizado. Influenciados por las tendencias francesas en el arte, el diseño y la arquitectura, los artistas se adentraron en las maravillas de los paisajes exóticos, fantasearon con mujeres mestizas vestidas con trajes nativos idealizados entre manjares y naturalezas muertas del viejo y nuevo mundo. Había un aire de conformidad en el mundo del arte de la clase alta. Mientras que el resto de la sociedad luchaba en la hipocresía.

Los panfletos callejeros eran la única fuente de noticias para la clase en lucha. Los ilustradores de estos sabían que su comunidad analfabética saborearía la verdad a través de su sátira y crítica. Uno de esos artistas que acuñó un personaje popular llamado “Chepito Mariguano” en escenarios conmovedores fue José Guadalupe Posada. Se convirtió en el fundador del arte social en México.

El Taller Gráfica Popular fue creado en 1937 en la Ciudad de México después de la Liga de Escritores y Artistas Revolucionarios (LEAR) por los artistas y escritores sociales Leopoldo Méndez, Pablo O'Higgins (un expatriado estadounidense), Luis Arenal, Alfredo Zalce, y José Chávez Morado, y David Alfaro Siqueiros. Se convirtieron en los padres del arte social postrevolucionario del siglo XX en México.

Esta exposición es un mero ejemplo del grabado mexicano del siglo XX, enriquecido posteriormente por importantes maestros del grabado como Enrique Climent, Vicente Rojo y Francisco Toledo y pintores como Rodolfo Nieto. Espero que disfrute de los buenos ejemplos que le hemos presentado.

 

Teresa Díaz Diez

Curadora de Red Dot Art Gallery

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Una nación de grafica, grafica contemporánea del siglo XXI Mexico